PRAHA: Nejen o inkluzi, ale i o stavu českého školství a postavení soukromých škol v něm, jsem si dnes povídali s Barborou Novotnou (30), která postavila vlastní školu. Nyní otevírá druhý stupeň.
Barbora Novotná (*1989) vystudovala Střední pedagogickou školu v Berouně a dále studovala na Západočeské univerzitě v Plzni (Pedagogické fakultě) a na Metropolitní univerzitě mezinárodní vztahy. Při studiu si přivydělávala doučováním angličtiny a v noci lítala jako letuška, tehdy pro společnosti SkyEurope Airlines. Mezi lety 2009-2011 působila jako učitelka ve státní škole. V současnosti provozuje vlastní mateřskou a základní školu B-ENGLISH u Berouna. B-ENGLISH vyhrála v roce 2011 projekt Rozjezdy pro začínající podnikatele.
Prezident Miloš Zeman tvrdil, že se dítě musí otrkat pro reálný život, a proto dal dceru do běžné základní školy, tedy státní. Nejsou potom děti, co vyjdou ze soukromých institutů, zaskočeni realitou?
Mohou být. Na druhou stranu ale zaleží na mnoha faktorech, které nepřímo souvisí se školou. Je to velmi individuální. Jsou i děti, které díky privátní škole mají šanci rozvinout svůj potenciál a to například jen díky sníženému počtu žáků ve třídě. Ve státní škole by se třeba takové neprůbojné děti vůbec ke slovu nedostaly. Také záleží na tom, jak moc alternativní škola je. Montessori školy mají například jiný systém plnění školního vzdělávacího plánu, může se tedy stát při přestupu na jiný druh školy, že je žák zaskočen. Naše škola není extrémně alternativní. Spíše nadstandardní, co se nabídky týče.
Jaký je tedy konkrétně rozdíl mezi soukromou ZŠ, což je i ta vaše, a tou státní?
Důležitým kritériem pro výběr školy – jistě pohledem rodičů –, je bezpochyby přístup kantorů, kteří se o studenty starají několik následujících let. V tomto ohledu se dá jistě přiklonit k soukromé škole, která má rodinnější prostředí a kde se vyskytují hlavně mladší učitelé, kteří se opravdu snaží.
Ale ti se pak vzájemně často oslovují křestními jmény. Není to naopak na škodu?
Někteří rodiče by se mohli obávat toho, že se děti ve škole, kde se žáci a učitelé oslovují křestními jmény a kde se učí skupinové práci při matematice na koberci, nenaučí takové množství látky. Tyto obavy jsou však liché. Každá soukromá škola musí mít schválený učební plán se všemi výjimkami. I privátní školy samozřejmě podléhají dozoru ze strany ČŠI (Česká školní inspekce – pozn.red.). Výjimkou není ani volný vstup rodičů do výuky. Předeslaná individuální výuka je do určité míry také podpořena omezeným množstvím studentů, kterých je v jedné třídě méně než na školách státních, konkrétně u nás maximálně 15 žáků ve třídě. Učitel se může dětem více věnovat osobně. Soukromé školy také většinou nabídnou širší nabídku doplňkových aktivit. V neposlední řadě je to také modernější vybavení většiny soukromých škol, ať už jde o školní pomůcky nebo výpočetní techniku.
Jsou rozdíly patrné i ve výuce cizích jazyků?
Ano, zásadním rozdílem může být přístup k cizím jazykům. Státní školy vám poskytnou větší jazykovou podporu pouze v určitých oborech, kdežto soukromé školy to berou jako naprostou samozřejmost. Soukromé školy využívají možnosti disponibilních hodin v rámci učebního plánu k maximálnímu navýšení hodin anglického jazyka a dále žádají MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovi - pozn. red.) o možnost výuky některých předmětů v anglickém jazyce. Důležité je ale také vědět, že více peněz za školu neznamená ještě samozřejmě kvalitnější výuku. Paušalizovat rozdíly mezi soukromými a státními školami je zavádějící. Zvyšování počtu soukromých škol ale vypovídá o tom, že řada rodičů není spokojená a hledá nové možnosti. Jedním z aktuálních důvodů, proč zvolit soukromou školu, může být pro mnoho lidí například i nesouhlas se zavedením inkluze.
V tuto chvíli dokončujete budovu pro druhý stupeň základní školy. Cítíte se více jako stavař, anebo jako pedagog?
(Smích) Sice mohu jako stavař nyní vypadat, ale není to tak. Stále je pro mě nejdůležitější, co děti ve škole naučíme.
Ta budova je velká, kdo ji navrhoval? Architekt, anebo jde o vaše autorské dílo?
V budově je kompletní zázemí pro druhý stupeň, knihovna, kmenové učebny, odborná učebna, jídelna a kuchyně. V přízemí budovy se také nachází cvičebna, která bude využívána i školkou a prvním stupněm. Vzhledem k tomu, že je to již šestá budova, kterou stavím, mám celkem povědomí o hygienických a stavebních požadavcích na stavby. Docela mě to i baví. Školu jsem si dispozičně předkreslila sama, následovaly konzultace s architektem.
Proč jste se vlastně rozhodla podnikat ve školství?
Když jsem se v roce 2011 rozhodla vydat na podnikatelskou dráhu, bylo mi jasné, že moje podnikání musí mít přesah do společnosti. Zvolila jsem tedy oblast školství, od čehož mě kdekdo odrazoval. Ale šla jsem si za svým.
Jak složité to bylo?
Složité to bylo velmi. Myslím si, že pokud bych to měla celé absolvovat ještě jednou, nešla bych do toho. Což souvisí s mým věkem. Tehdy mi v roce 2011 bylo 22 let a samozřejmě jsem si připadala neohrožená a nezničitelná. Pravděpodobně – dnes díky Bohu – jsem si nepřipouštěla všechna rizika spojená s podnikáním ve školství. Víte, problém třeba je, že si nemůžete postavit školu, kde Vás napadne, je třeba najít pozemek, který je k takové výstavbě určený územním plánem a takových není mnoho. To se mi naštěstí podařilo v Králově Dvoře u Berouna. Nicméně, aktuálně začíná být problém s navyšováním kapacit školských zařízení všeobecně. Byl stanoven Dlouhodobý záměr vzdělávací soustavy ČR pro rok 2019-2023, který omezuje navyšování kapacit soukromých škol. Privátní školy mohou v uvedeném období navyšovat kapacitu pouze do výše 1 procenta počtu žáků všech základních škol v regionu. A navíc se pravděpodobně budou muset ještě o toto jedno procento kapacity podělit.
Jak by měl vlastně rodič postupovat, když má jeho dítě nastoupit do první třídy? Měl by si takzvaně omrknout paní učitelku? Zjistit si o ní informace? Přeci jenom na jeho dítě bude mít velký vliv...
Ano, určitě. Třídní učitel je velmi důležitý člověk, který působí na žáka, stejně tak ale hraje důležitou roli koncept školy, vzdělávací obsah a další. U nás to probíhá tak, že se většinou děti do první třídy hlásí s poměrně velkým předstihem. Aktuálně již máme 28 přihlášek k docházce do první třídy od září 2020. A to máme oficiální zápis v dubnu. Na základě přihlášek poté zveme děti k zápisu. Před podáním přihlášky rodiče navštíví školu i výuku samotnou. A zájem je už i o náš druhý stupeň, který otevíráme také od září.
Podle čeho a jak vybíráte učitele? Je problém sehnat ty kvalitní?
Pedagogický sbor B-English aktuálně tvoří dvacet pedagogů na plný pracovní úvazek a další jsou externisté. Pedagogy většinou vybírám dle dobrých referencí rodičů, jiných učitelů, praxe a motivace učit děti. Kvalitní pedagog, který splňuje veškeré požadavky školy i školského zákona, se nehledá lehce. Navíc jsme škola, která se zatím neustále rozrůstá, každý rok nabíráme nové pedagogy pro nově vznikající třídy. Až budeme mít kompletně devět tříd, učitelé se budou pouze točit. Paní učitelka, která dovede pátý ročník, půjde zase do první třídy.
Dostávají děti známky, anebo jsou pouze slovně hodnoceny?
V naší škole používáme kombinaci slovního hodnocení a známek. V první třídě ale zpravidla neznámkujeme, pokud si to rodič výslovně nepřeje.
Hrozí na vaší škole šikana? Jak se tyto jevy omezují?
K šikaně, a to podotýkám bohužel, může dojít kdekoli. Samozřejmě soukromé školy, troufám si říci, mají mnohem lepší postavení v prevenci proti šikaně. To především díky sníženému počtu žáků a celkově nižší kapacitě školy. Žáci jsou u nás vedeni k participaci na předcházení šikany i na jejím řešení, například formou školních projektů.
Kolik času dnes učitelům ubírá například papírování?
Asi záleží jak na které škole, dle nároků ředitele školy. Třídní kniha a přípravy jsou jasné, dají se řešit taktéž elektronicky. Na některých školách píší učitelé reporty nebo jsou součástí projektů, se kterými je papírování úzce spojeno. Já se snažím v tomto ohledu pedagogy zatěžovat co možná nejméně. Mnohem důležitější je pro mě kontakt s rodičem.
Smějí rodiče vkročit do třídy vaší mateřské školy? V Praze to totiž už není často nově možné s ohledem na GDPR. Dítě musí předat a vyzvednout si ho u dveří.
U nás ano. Tento zákaz si dovedu vysvětlit pouze tak, že ve třídě jsou nezajištěné informace, dokumenty, které podléhají ochraně osobních údajů, a proto rodiče do třídy nesmí mít přístup, aby například nemohli nahlédnout do třídní knihy. Jinak si to neumím vysvětlit.