BRNO: Nové parkoviště P+R v Líšni plánují radní otevřít na přelomu konce dubna a května. Brněnská primátorka Markéta Vaňková si od nové parkovací plochy slibuje úlevu pro střed města, který je podle ní přecpaný auty.
„Bude tam přes dvě stě parkovacích míst. A cena za odstavení vozidla bude tak nízká, aby se řidičům vyplatilo koupit si přímo na parkovišti lístek na tramvaj, v níž pak dojedou do centra,“ sdělila Vaňková (ODS). Konkrétní cenu za parkování prozatím primátorka neupřesnila, na výpočtu, podle ní, ještě pracují odborníci. Cena by ovšem, jak Vaňková ujistila, měla být levnější, než v modrých zónách.
Vybraná firma by zde měla zajistit potřebné technické vybavení, jako například veřejné osvětlení a přípojky nízkého napětí. Přibude i závorový a kamerový systém, jízdenkový automat a infopanely Dopravního podniku města Brna. Takové panely a jízdenkové automaty jsou pro provoz P+R parkovišť standardem například v Praze. Řidiči, kteří zde odstaví své auto, si tak snadno koupí jízdenku přímo na parkovišti a zároveň budou mít přehled o odjezdech spojů MHD. Město vybralo dodavatele na základě výsledků veřejné zakázky. Zakázka vyjde na 8,3 milionu korun bez DPH. Zástupci Brněnských komunikací na základě souhlasu Rady města Brna současně prověřují dalších třináct vytipovaných lokalit pro vybudování podobných parkovišť. Město současně plánuje výstavbu parkovacího domu se sto dvaceti místy v Polní ulici a v roce 2021 by mohla být zahájena stavba parkovacího domu se zhruba šesti sty místy v Šumavské ulici.
"Přijedu do centra města do práce a nemám kde zaparkovat", postěžoval si například jeden z řidičů, který denně do Brna dojíždí z Měnína. Podle něj je systém nedořešený a spojení s obcí, vzdálenou zhruba patnáct kilometrů od jihomoravské metropole, je špatné. "Než ve městě byly zavedeny modré zóny, měla být vybudována odstavná parkoviště, ne naopak", podotkl řidič, jehož jméno redakce zná, ale nepřál si být jmenován.
Podle dalšího řidiče, který pracuje na Kounicově ulici, se jedná doslova o paskvil: "Dojíždím do práce z Blanska a výsledek je ten, že buď hledám hodinu místo k zaparkování, nebo zaplatím neskutečné poplatky. Nehledě na to, že auta se jen posunula o kousek dál do míst, kde končí modré zóny, takže přes den nezaparkují už ani místní. Je to paskvil, který nemá obdobu", postěžoval si.
Podle radního Roberta Kerndla (ODS) je v plánu minimálně desítka lokalit pro vybudování parkoviště P+R (napojení na MHD). "Přípravný proces je však u těchto staveb poměrně náročný s ohledem na různá povolení, majetkoprávní přípravu atd. Tento deficit je ve městě Brně dlouhodobý a určitě bude trvat ještě řadu roků, než budou vybudována potřebná kapacitní místa", sdělil pro inregion.cz Kerndl loni v listopadu. Před komunálními volbami v roce 2018 Kerndl však tento stav kritizoval a to ve společné tiskové zprávě ODS a spolku Brno autem ze dne 20. září 2018: „Nakreslit zóny a současně nevybudovat nová parkovací místa a odstavná parkoviště je jednoznačně proti zájmům všech obyvatel města Brna,“ prohlásil tehdy předseda Kerndl v TZ.
Rezidentní parkování v jeho navrhované podobě přitom kritizovala před minulými komunálními volbami i současná primátorka města Markéta Vaňková a spolek Brno autem. Podle Vaňkové nejprve měla vzniknout nová parkovací místa a záchytná parkoviště P+R, následně pak přistoupit k systému rezidentního parkování. To se podle ní však nestalo, jak se vyjádřila 13. srpna 2018 v rozhovoru pro info.cz. Naleznete: zde: https://www.ods.cz/os.brno-mesto/clanek/15932-zabydlovani-bezdomovcu-nepodporuji-nejdriv-prace-potom-bydleni
V tiskové zprávě spolku Brno autem ze dne 20. září 2018 je pak podle Vaňkové nutné ihned po volbách zrušit zpoplatnění rezidentního parkování.
„Tyto poplatky vnímám jako nově uvalenou daň na Brňany,“ sdělila Vaňková, podle které jsou modré zóny pouze změnou značení již existujících míst a nemohou samy o sobě vyřešit problém s deficitem parkovacích kapacit v městě Brně. Tisková zpráva Brno autem zde: https://www.brno-autem.cz/rezidentni-parkovani-tiskova-zprava-ods-a-brno-autem/
V současné době je ovšem zcela zřejmé, že nedochází ani k rušení poplatků za parkování, ani ke stavbě P+R, naopak jsou zóny dále rozšiřovány do dalších městských částí.
Více o parkování v Brně naleznete například zde:
http://www.inregion.cz/brno-dale-rozsiri-oblasti-placeneho-stani
http://www.inregion.cz/brnensti-radni-dnes-schvalili-novou-koncepci-rezidentniho-parkovani
http://www.inregion.cz/problemy-s-rezidentnim-parkovanim-v-brne-nadale-pokracuji